19 Δεκ 2011

Κάντε το κινητό σας ...εξυπνότερο. Πώς να προστατευθείτε από υπερβολικές χρεώσεις και κακόβουλο λογισμικό

Η διάδοση της χρήσης των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων ή smartphones την τελευταία πενταετία, παρά τη στενότητα λόγω της µεγάλης οικονοµικής ύφεσης, βαίνει διαρκώς αυξανόµενη, σύµφωνα µε τα στοιχεία που δίδονται κατά καιρούς στη δηµοσιότητα. 


Ολο και περισσότεροι χρήστες κινητής τηλεφωνίας προτιµούν, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, κάποιο µοντέλο, από το iPhone, το Blackberry και το Galaxy της Samsung ως το HTC, το Sony Ericsson, το Nokia, το LG κτλ. 

Πολλοί το χρησιµοποιούν για καθαρά επαγγελµατικές ανάγκες, όπως επικοινωνία, e-mail, διάβασµα εγγράφων κτλ. Αλλοι για να έχουν πρόσβαση συνεχώς στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως Facebook, Twitter, MSN, άλλοι για να έχουν πρόσβαση µέσω Internet σε χρηστικές υπηρεσίες κατά τη µετακίνησή τους, όπως βενζινάδικα, εστιατόρια, τράπεζες, καταστήµατα κτλ. Αλλοι, απλά για λόγους µόδας και «πρεστίζ». 

∆εν είναι όµως όλοι οι χρήστες smartphones µυηµένοι στα µυστικά της χρήσης ενός κινητού που συνδυάζει τα χαρακτηριστικά τηλεφώνου και ενός µικρού φορητού υπολογιστή. 

Ετσι σταδιακά είχαν αρχίσει να παρατηρούνται προβλήµατα, µε σηµαντικότερο από αυτά τις υψηλές χρεώσεις λόγω πρόσβασης στο Internet και ακούσιας περιαγωγής δεδοµένων στο εξωτερικό. Στους άλλους κινδύνους που µπορεί να επιφέρουν «φουσκωµένους» λογαριασµούς στους χρήστες περιλαµβάνονται το κακόβουλο λογισµικό, καθώς και οι σύνδεσµοι (links) των ανεπιθύµητων, πολλές φορές, µηνυµάτων SMS. 

Ετσι το τελευταίο χρονικό διάστηµα στο Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) κατατέθηκαν αρκετές καταγγελίες καταναλωτών σύµφωνα µε τις οποίες µόλις χρησιµοποίησαν τα «έξυπνα» κινητά τους οι λογαριασµοί τους της κινητής τηλεφωνίας «φούσκωσαν». 

Από την έρευνα που έγινε προέκυψε ότι οι υψηλές χρεώσεις οφείλονταν στη σύνδεση των τηλεφώνων αυτών µε το ∆ιαδίκτυο. Ετσι το ΚΕΠΚΑ ξεκίνησε να ενηµερώνει τους καταναλωτές ότι στα «smart» κινητά τηλέφωνα είναι εγκατεστηµένες εφαρµογές, όπως καιρός, νέα, ηλεκτρονικό ταχυδροµείο, GPS κτλ., οι οποίες µπορούν να συνδέονται αυτόµατα µε το ∆ιαδίκτυο, προκαλώντας επιπλέον χρεώσεις. Βέβαια οι καταναλωτές που προσέφυγαν στο ΚΕΠΚΑ αρνούνταν κατηγορηµατικά ότι συνδέθηκαν µε το ∆ιαδίκτυο µέσω του κινητού τους. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, το ίδιο το «smart» κινητό συνδεόταν αυτόµατα και ανανέωνε τις ήδη εγκατεστηµένες εφαρµογές. 

Αφού το ΚΕΠΚΑ διαµαρτυρήθηκε στις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, µε βάση τις απαντήσεις τους, ενηµερώνει τους καταναλωτές. 

* Αν κάποιος δεν επιθυµεί να έχει πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο µπορεί τη στιγµή της αγοράς του «smart» κινητού τηλεφώνου ή και αργότερα να ζητεί από τα καταστήµατα πωλήσεων της εταιρείας την απενεργοποίηση της πρόσβασης στο ∆ιαδίκτυο. 

* Για την απενεργοποίηση, ο χρήστης µπορεί να καλέσει επίσης το τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας που χρησιµοποιεί. Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις, θα πρέπει να κρατήσει την ηµεροµηνία και την ώρα που ζήτησε την απενεργοποίηση καθώς και το όνοµα του υπαλλήλου που τον εξυπηρέτησε είτε στο κατάστηµα είτε στο τηλεφωνικό κέντρο. 

* Σηµειώνεται ότι κάποιες εταιρείες παρέχουν σύνδεση µε το ∆ιαδίκτυο, χρεώνοντας ένα χαµηλό τίµηµα ανά ηµέρα. Η χρέωση αυτή είναι συνδεδεµένη µε συγκεκριµένο όγκο δεδοµένων. Κάποιες εταιρείες στέλνουν ενηµερωτικό γραπτό µήνυµα στο κινητό όταν ο χρήστης συνδεθεί για πρώτη φορά µε το ∆ιαδίκτυο ή όταν πλησιάζει να καλύψει τον όγκο των δεδοµένων που καλύπτει η χαµηλή χρέωση, ανά ηµέρα. Τα µηνύµατα αυτά πρέπει να τα διαβάζει ο χρήστης, για να µη βρεθεί µε φουσκωµένο λογαριασµό. 

* Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας πρέπει να παραδίδουν ενηµερωτικό φυλλάδιο για τη σωστή χρήση στους καταναλωτές που αγοράζουν «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα. Αυτά οι χρήστες πρέπει να τα διαβάζουν προσεκτικά, για να αποφεύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις. 




Τι να προσέχετε

Τα smartphones είναι δυνατόν να «μολυνθούν» από κακόβουλο λογισμικό(malware), όπως και οι προσωπικοί υπολογιστές. Καθώς ο αριθμός των χρηστών αυξάνεται, τα περιστατικά αυτά πληθαίνουν, και οφείλονται κυρίως σε: 

* Λήψη (download) «μολυσμένων» εφαρμογών από μη νόμιμες ή αξιόπιστες πηγές, οι οποίες είτε περιέχουν είτε αποτελούν οι ίδιες κακόβουλο λογισμικό. 

* Επιλογή συνδέσμων (links) που εμπεριέχονται σε μηνύματα (sms) ή απαντώνται, κατά την περιήγηση των χρηστών, στο Διαδίκτυο. 

Η παρουσία και ενεργοποίηση κακόβουλου λογισμικού συνεπάγεται κινδύνους, όπως: 

* Συνεχής αποστολή μηνυμάτων και κατ’ επέκταση αυξημένες χρεώσεις στον λογαριασμό. 

* Υποκλοπή προσωπικών δεδομένων. 

* Παρακολούθηση της χρήσης του κινητού. 

* Καταγραφή κλήσεων και μηνυμάτων. 

Ετσι θα πρέπει να: 

* Μην παραλείπετε τις αναβαθμίσεις του λειτουργικού συστήματος της συσκευής σας, καθώς συχνά οι αναβαθμίσεις περιέχουν σημαντικές προσθήκες ασφαλείας. 

* Λαμβάνετε (download) εφαρμογές μόνο από νόμιμες και αξιόπιστες πηγές και αποφεύγετε να επιλέγετε συνδέσμους (links) των οποίων την προέλευση δεν έχετε ελέγξει. 




Παρέμβαση για τους φουσκωμένους λογαριασμούς




Διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης, συνιστά η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων

Για το ίδιο θέµα, των φουσκωµένων λογαριασµών κινητής τηλεφωνίας smartphones, είχε παρέµβει πρόσφατα και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδροµείων (ΕΕΤΤ). 

Σύµφωνα µε την ΕΕΤΤ, η χρήση του ∆ιαδικτύου, µέσω smartphone, περιλαµβάνει χρεώσεις ανάλογα µε το πρόγραµµα που έχετε επιλέξει. Η χρέωση συνήθως υπολογίζεται σύµφωνα µε τον όγκο των δεδοµένων που λαµβάνονται ή αποστέλλονται. Ο όγκος των δεδοµένων εξαρτάται από παράγοντες όπως είναι το είδος των εφαρµογών, η διάρκεια σύνδεσης, η συσκευή και οι ρυθµίσεις της. 

Σε προγράµµατα κινητής τηλεφωνίας που δεν περιλαµβάνουν προπληρωµένο όγκο δεδοµένων συνήθως οι χρεώσεις για τη χρήση του ∆ιαδικτύου είναι σηµαντικά υψηλότερες. 

Ωστόσο σήµερα οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας προσφέρουν διάφορα προγράµµατα τα οποία περιλαµβάνουν προπληρωµένο όγκο δεδοµένων σε τιµές πιο συµφέρουσες για τον καταναλωτή. 

Σε περιπτώσεις όµως αποστολής - λήψης όγκου δεδοµένων µεγαλύτερου του προπληρωµένου από το πρόγραµµα επιλογής, υπάρχει το ενδεχόµενο υπερχρέωσης. Επίσης προσφέρεται, µέσω των συσκευών και κατόπιν επιλογής του χρήστη, η δυνατότητα για πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο µε εναλλακτικούς τρόπους (συχνά χωρίς χρέωση), όπως είναι η σύνδεση µε ασύρµατα τοπικά δίκτυα (WiFi hotspots). 

Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΕΤΤ συστήνει: 

* Ενηµερωθείτε αναλυτικά για τα βασικά χαρακτηριστικά της συσκευής που επιλέγετε. 

* ∆ιαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης του smartphone. 

* Ενηµερωθείτε για τον τρόπο µε τον οποίο µπορείτε να αποτρέψετε την αυτόµατη σύνδεση στο ∆ιαδίκτυο. 

* Ενηµερωθείτε από την εταιρεία κινητής για τους µηχανισµούς ενηµέρωσης που διαθέτει σχετικά µε τη χρέωση. 

* Ενηµερωθείτε για τα προγράµµατα κινητής τηλεφωνίας που αφορούν την πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο.