25 Δεκ 2011

Αυξάνονται στην Ελλάδα οι on-line καταναλωτές που ψωνίζουν όλο και περισσότερο μέσω διαδικτύου


Οι Έλληνες καταναλωτές ολοένα και περισσότερο στρέφονται στις αγορές μέσω του διαδικτύου. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που διενήργησαν ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης και η καθηγήτρια, Κ. Φραϊδάκη.
Η έρευνα αφορά τη συνολική αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου (B-C) των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές στην Ελλάδα και καταγράφει τη συμπεριφορά των Ελλήνων on-line καταναλωτών για το 2011.
Η αυξητική τάση των on-line καταναλωτών στην Ελλάδα φαίνεται ξεκάθαρα από το γεγονός ότι το 2006 μόνον 200.000 Έλληνες έκαναν αγορές μέσω του διαδικτύου, ενώ το 2011 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε κατακόρυφα. Συγκεκριμένα, το 2011, συνολικά 1,5 εκατ. Έλληνες (33% επί των χρηστών του ίντερνετ) ψώνισαν διάφορα προϊόντα on-line, αξίας 1,7 δις ευρώ.
Από την έρευνα προκύπτει πως η πλειοψηφία των Ελλήνων on-line καταναλωτών έχουν πρόσβαση στο ίντερνετ από το σπίτι, την εργασία και από το κινητό τους τηλέφωνο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα αποτελέσματα που αφορούν την εργασιακή κατάσταση και την ηλικία των on-line καταναλωτών. Συγκεκριμένα, όσον αφορά το επάγγελμα: το 37% τωνon-line καταναλωτών δηλώνουν ιδιωτικοί υπάλληλοι, το 27% ελεύθεροι επαγγελματίες, το 17% φοιτητές, το 11% δημόσιοι υπάλληλοι και το 8% δεν δηλώνουν επάγγελμα ή είναι άνεργοι.
Όσον αφορά την ηλικία: το 31% των on-line καταναλωτών είναι ηλικίας μεταξύ 26-43 ετών, το 29% μεταξύ 21-25 ετών, το 19% μεταξύ 35-42 ετών, το 9% μεταξύ 43-50 ετών και από 6% αντιστοιχεί σε ηλικίες μεταξύ 14-20 ετών και άνω των 50 ετών.
Αναφορικά με τη γεωγραφική προέλευση των on-line καταναλωτών στην Ελλάδα το 50% προέρχεται από την περιοχή της Αττικής, ενώ το άλλο 50% από την υπόλοιπη Ελλάδα.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης, τα στοιχεία που αφορούν τους λόγους για τους οποίους οι ερωτηθέντες χρησιμοποιούν το ίντερνετ. Η πλειοψηφία των χρηστών χρησιμοποιεί το ίντερνετ για την αναζήτηση ειδήσεων, για επικοινωνία (e-mail), καθώς επίσης και για να αντλήσουν πληροφορίες για την εργασία ή τη σχολή τους.
Πολύ σημαντικά είναι και τα στοιχεία που προκύπτουν αναφορικά με τη χρήση του ίντερνετ για συναλλαγές. Ολοένα και περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να διενεργήσουν τις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές τους, ενώ αυξανόμενος είναι και ο αριθμός των χρηστών που επισκέπτονται πολύ συχνά ιστοσελίδες με ημερήσιες προσφορές.
Από την έρευνα προκύπτουν ιδιαίτερα χρήσιμα στοιχεία και για την ποικιλία των προϊόντων που διατίθενται στο διαδίκτυο, όπως και για την αύξηση της συχνότητας που οι on-line καταναλωτές τα αναζητούν.
Στην λίστα την πρωτιά κατέχουν τα προϊόντα Πληροφορικής, ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη, οι κρατήσεις εισιτηρίων και οι ηλεκτρικές συσκευές. Όσον αφορά τη συχνότητα, αύξηση παρουσιάζουν η αγορά εισιτηρίων για θέατρα κλπ., η αγορά ενδυμάτων και υποδημάτων, οι παραγγελίες φαγητού, τα ηλεκτρονικά και on-line παιχνίδια, τα καλλυντικά, τα κοσμήματα και τέλος, τα προϊόντα σούπερ μάρκετ.
Αναφορικά με την αύξηση των κατηγοριών, από την έρευνα προκύπτει ότι ραγδαία αύξηση παρουσίασαν το 2011, σε σύγκριση με το 2010, οι παραγγελίες έτοιμου φαγητού, η αγορά καλλυντικών, η αγορά κοσμημάτων και ρολογιών, τα προϊόντα σούπερ μάρκετ και τα είδη ένδυσης.
Πολλοί on-line καταναλωτές χρησιμοποιούν πολύ συχνά το διαδίκτυο για τις οικονομικές συναλλαγές τους με τις τράπεζες, για την πληρωμή λογαριασμών, για την ενοικίαση ή την αγορά αυτοκινήτου, για τις ασφάλειες ζωής και για να συμμετέχουν σε on-line τυχερά παιχνίδια.
Από πού όμως πληροφορούνται οι on-line καταναλωτές για την αγορά των προϊόντων που επιθυμούν να αγοράσουν; Οι μηχανές αναζήτησης έχουν τον κύριο λόγο, ενώ ακολουθούν οι ιστοσελίδες εταιρειών, οι σελίδες με reviews χρηστών, τα blogs και τα forums και οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης.
Αξίζει να αναφερθεί πως από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ακόμη πως το δεύτερο εξάμηνο του 2011 καταγράφηκε αύξηση των αγορών, αλλά με λιγότερα χρήματα και τάσεις μερικής μείωσης.
Κατά μέσο όρο οι on-line καταναλωτές στην Ελλάδα πραγματοποιούν 14-15 αγορές μέσω διαδικτύου το χρόνο και διαθέτουν επίσης κατά μέσο όρο 1.150 ευρώ το χρόνο.
Πολύ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι τα 2/3 των on-line αγορών είναι πλέον από ελληνικές ιστοσελίδες.
Για ποιους λόγους όμως οι on-line καταναλωτές εμπιστεύονται ένα ηλεκτρονικό κατάστημα; Η εξυπηρέτηση τόσο κατά την αγορά, όσο και μετά την ολοκλήρωσή της παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και κατέχει την πρωτιά. Ακολουθούν οι ξεκάθαροι όροι χρήσης και η δυνατότητα επιστροφής του προϊόντος. Σημαντικό ρόλο παίζει το στήσιμο και ο σχεδιασμός της ιστοσελίδας, να υπάρχει πέρα από το ηλεκτρονικό και φυσικό κατάστημα, όπως και να είναι γνωστό.
Ποσοστό 45% των on-line καταναλωτών υποστηρίζουν πως δεν θα αγόραζαν από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα κάποιο προϊόν αν δεν πληρούσε ορισμένα βασικά κριτήρια ακόμη και στην περίπτωση που η τιμή του ήταν ιδιαίτερα χαμηλή. Το 25% των ερωτηθέντων απάντησε θετικά.
Επισκέπτεστε ιστοσελίδες προσφορών; Το 50% απάντησε θετικά, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό απάντησε ποτέ και αραιά.
Όσον αφορά την αγορά από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα το 15% των ερωτηθέντων υποστηρίζουν πως αγοράζουν προϊόντα από ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ ένα ποσοστό 61% απάντησε αραιά και ποτέ. Αναφορικά με τα χρήματα που δαπανούν οι on-line καταναλωτές το μεγαλύτερο ποσοστό, 63%, είπαν ότι για την αγορά προϊόντων δίνουν έως 50 ευρώ και με ποσοστό 14% ακολουθούν αυτοί που δαπανούν από 50 έως 100 ευρώ.
Και για ποιο λόγο δεν χρησιμοποιούν το ίντερνετ για αγορές οι χρήστες του; Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων απαντούν διότι δεν διαθέτουν πιστωτική κάρτα, ενώ ακολουθούν αυτοί που λένε πως δεν εμπιστεύονται το ίντερνετ. Τα προσωπικά δεδομένα και η χρήση τους παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο, όπως και η συνήθεια, καθώς ορισμένοι δεν έχουν συνηθίσει ακόμη τις on-lineαγορές.
Όσον αφορά τις προβλέψεις για το 2012 για την αξία των on-line αγορών σε σχέση με το 2011, το 44% πιστεύει ότι θα μειωθούν, το 34% ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και το 22% ότι θα αυξηθούν. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το 2012 αναμένεται 1 στους 5 χρήστες του ίντερνετ που δεν έκαναν αγορές μέχρι και σήμερα, να ξεκινήσουν.
Το 45% των Ελλήνων δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ InternetΙδιαίτερα μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν ταυτόχρονα τα στοιχεία της Eurostat για τα ποσοστά των χρηστών του διαδικτύου ανά χώρα. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι το 45% των Ελλήνων δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο, ενώ, μόνο τα μισά ελληνικά νοικοκυριά ήταν συνδεδεμένα στο διαδίκτυο το 2011.
Η Ελλάδα καταλαμβάνει την τρίτη θέση από το τέλος μεταξύ των 27 χωρών - μελών της ΕΕ, ενώ στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται η Βουλγαρία, όπου το 46% των πολιτών δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο, και η Ρουμανία όπου το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει στο 54%.
Τα ποσοστά αφορούν τις ηλιακές ομάδες από 16 έως 74 ετών.
Όσον αφορά τις ευρυζωνικές συνδέσεις, η Ελλάδα βρίσκεται και πάλι πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 68%, αφού μόνο το 45% των ελληνικών νοικοκυριών χρησιμοποιούν σήμερα συνδέσεις DSL.