2 Μαρ 2012

ΕΒΕΘ: Προβληματισμός για την ηλεκτρονική απάτη στις τηλεπικοινωνίες



Τις τεράστιες διαστάσεις που προσλαμβάνει το φαινόμενο της ηλεκτρονικής απάτης στις τηλεπικοινωνίες επισημαίνει για μια ακόμη φορά η διοίκηση του ΕΒΕΘ με επιστολή της προς τους αρμόδιους υπουργούς, ενώ παράλληλα καταθέτει σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Επιπροσθέτως, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το ΕΒΕΘ ενημερώνει τα μέλη του για τον κίνδυνο κακόβουλων κλήσεων προς προορισμούς του εξωτερικού, οι οποίες πραγματοποιούνται με παραβίαση συστημάτων ψηφιακών τηλεφωνικών κέντρων συνδεδεμένων στο διαδίκτυο και τα προτρέπει να ανατρέχουν στην ιστοσελίδα της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (www.eett.gr) προκειμένου να ενημερώνονται για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευτούν.

Σύμφωνα με το ΕΒΕΘ, «η κακόβουλη επέμβαση πραγματοποιείται ως επί το πλείστον ημέρες και ώρες, κατά τις οποίες οι επιχειρήσεις είναι κλειστές και για μικρό χρονικό διάστημα, με στόχο την πραγματοποίηση κλήσεων εξωτερικού υψηλών χρεώσεων, συνήθως προς Ασία και Αφρική. Αποτέλεσμα είναι οι υπέρογκες χρεώσεις που επιβαρύνονται οι επιχειρήσεις-χρήστες των τηλεφωνικών κέντρων».

Οι προτάσεις
Για την προστασία των καταναλωτών και των επιχειρήσεων από ηλεκτρονικές απάτες, που διενεργούνται με τη χρήση του δημόσιου τηλεφωνικού δικτύου και έχουν ως αποτέλεσμα ακούσιες υψηλές χρεώσεις σε διεθνείς προορισμούς, το ΕΒΕΘ απέστειλε τις προτάσεις του προς τα υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, καθώς και στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, με σκοπό τη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου προφύλαξης των επικοινωνιών. Ειδικότερα, προτείνει τη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου που θα διασφαλίζει:

1. την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της κίνησης των συνδρομητών και στην περίπτωση, που παρατηρείται απόκλιση από τα συνήθη δεδομένα κίνησης, άμεση επικοινωνία με το συνδρομητή, ενημέρωσή του για το φαινόμενο, εξακρίβωση αν η αύξηση της κίνησης συντελείται εν αγνοία του και από κοινού λήψη απόφασης για τις περαιτέρω ενέργειες (π.χ. φραγή εξερχόμενων κλήσεων). Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα, να τεθεί από το συνδρομητή ένα ανώτατο όριο χρέωσης, πάνω από το οποίο, κάθε κίνηση της σύνδεσής του θα θεωρείται ανεπιθύμητη και θα φράσσεται αυτομάτως. Επιπρόσθετα, σε εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις, που δεν καθίσταται εφικτή η άμεση επικοινωνία με το συνδρομητή, να δίνεται η δυνατότητα στην εταιρεία - πάροχο να λαμβάνει τα μέτρα που κρίνει κατάλληλα για την άμεση προστασία του (π.χ. φραγή εξερχόμενων κλήσεων),

2. την υποχρεωτική προσθήκη όρου στις συμβάσεις διασύνδεσης (εθνικές και διεθνείς), στον οποίο θα αναφέρεται ότι σε περιπτώσεις διαπίστωσης τεχνητά αυξημένης κίνησης (artificially inflated traffic), θα παρακρατούνται οι πληρωμές από τον πάροχο από όπου εκκινεί η εν λόγω κίνηση προς αυτόν που δρομολογείται,

3. την υλοποίηση και παροχή κατάλληλου μηχανισμού εκ μέρους των παρόχων, ο οποίος θα προσφέρει τη δυνατότητα στο συνδρομητή, να μην μπορεί να πραγματοποιεί από τον τερματικό του εξοπλισμό εξερχόμενες κλήσεις προς συγκεκριμένες χώρες (με δυνατότητα τοποθέτησης φραγής ανά χώρα και όχι συνολικά προς εξωτερικό), ή αριθμούς αυξημένης χρέωσης.

Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται από το ΕΒΕΘ να προστεθούν και επιπλέον ρυθμίσεις, προκειμένου να προστατευτούν οι συνδρομητές (καταναλωτές και επιχειρήσεις) από αυξημένες χρεώσεις προς αριθμοδοτικούς πόρους του εξωτερικού ή αριθμούς αυξημένης χρέωσης, που προκαλούνται μέσω παράνομης εξωγενούς παρέμβασης στα συστήματα των τηλεφωνικών κέντρων ή συσκευών.

Ειδικότερα, τονίζεται στην επιστολή του ΕΒΕΘ, «ο νομοθέτης, κατά το πρότυπο του πλαισίου των συναλλαγών, που πραγματοποιούνται με πιστωτικές κάρτες, θα πρέπει να λάβει πρόνοια, ώστε να μην μετακυλίεται ο κίνδυνος της ηλεκτρονικής απάτης στις τηλεπικοινωνίες, στον καταναλωτή, που δε φέρει καμία ευθύνη, όπως συμβαίνει σήμερα στην πράξη. Για το σκοπό αυτό προτείνεται να τεθεί περιορισμένη ευθύνη του συνδρομητή, η οποία δε θα υπερβαίνει π.χ. το ποσό των 150 ευρώ. Ο κατά τα παραπάνω περιορισμός της ευθύνης δε θα ισχύει μόνο, αν ο συνδρομητής έχει ενεργήσει με δόλο».


Πηγή:www.capital.gr